Budget

06.10.2019

Vi har fått en del frågor om hur vi planerar gällande budget.
Jag tycker att det är oerhört viktigt att använda en budget när man planerar, annars är det otroligt lätt att pengarna skenar iväg. Det finns såklart olika sätt att arbeta fram en budget, men jag gillar att börja brett och sedan bryta ner vår budget i smådelar. Om man börjar från andra hållet och budgeterar alla småposter är det svårt att behålla kontrollen av hela summan.
Vårt tips är att börja med att sätta en "gränsbudget". En gränsbudget för oss är den summan som absolut inte får överstigas under några omständigheter, det är vår absoluta gräns. Efter att vi hade satt vår gränsbudget satte vi en "målbudget". En målbudget för oss är den totalkostnaden vi siktar på att hamna under. Det är den totalkostnad vi kan låta oss själva komma upp i utan att ha dåligt samvete helt enkelt :).
Efter att vi satt vår målbudget började vi med att lista upp alla utgifter vi kunde komma på. Sedan använde vi vår målbudget och fördelade den per post. Har man en oändlig budget är det kanske inte speciellt knepig, men för oss blev det definitivt en del prioriteringar. Man får bestämma sig för vart man är villig att lägga mest pengar och vart man kan tänka sig att spara in lite. 
Precis som jag har skrivit förut tycker jag själv att det är skönt att fördela utgifterna under årets gång så att man inte står med superstora utgifter sista månaden. Vi har därför börjat betala/inhandla de saker som vi redan är säkra på, och vi försöker checka av några utgifter varje månad.
Vi har säkerligen glömt några kostnader som vi kommer på med tiden (men det är därför man har en målbudget och en gränsbudget). Men här är de poster som vi valt att budgetera:

  •  Vigselring Izabella
  • Smycken Izabella
  • Brudklänning
  •  Sminkös 
  •  Brudbukett
  • Hår
  • Vigselring Malik
  • Smoking
  • Klänningar tärnor
  • Buketter tärnor
  • Presenter vid förfrågan tärnor
  • Presenter vid förfrågan bestmans
  • Presenter vid förfrågan toastpar
  • Presenter tärnor 
  •  Save the date kort
  • Inbjudningskort
  • Frimärken
  • Lokalhyra
  • Städavgift
  • Middag catering
  • Alkohol 
  •  Alkoholfritt
  • Snacks/godis
  • Tårta
  • Fotograf
  • DJ
  • Photobooth
  • Underhållning (hemligt för gäster :))
  • Blommor & övrig dekoration så som bordsplacering, bordsdekoration osv.
  • Lunch & snacks övernattning 1
  • Middag övernattning 1
  • Frukost x2
  • Gästbok
  • Material till aktiviteter
  • Engångskameror     


Något som vi inte kommer att arrangera men man kanske vill inkludera själva är transport åt gästerna samt åt en själv i det fall att man gifter sig på annan plats. Väljer man att ge presenter åt alla gäster som för vissa är lite av en tradition så bör man även inkludera detta i budget eftersom att det blir en märkbar utgift.

Vår budget gör vi i Excel vilket jag verkligen kan rekommendera. Om du är bekant med verktygen som finns att använda kan du bygga formler som automatiserar uträkningarna och kanske till och med bygga in en massa andra finesser (jag är aningen nördig då jag arbetar dagligen i excel i mitt jobb).

Undrar du någonting mer specifikt om hur vi budgeterat vissa poster eller hur man kan bygga en snygg budget i excel går det hur bra som helst att höra av sig till oss på instagram (@izabellamalikwedding2020) så svarar vi och hjälper gärna till, men på grund av att vi misstänker att en del gäster läser bloggen vill vi inte skriva för ingående här :). 

Önskar alla en underbar vecka!

Izabella & Maliks bröllop
Alla rättigheter reserverade 2019
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång