Mingel!
Nu är vi tillbaka från två fantastiska veckor i Portugal och det känns superdeppigt att vara hemma. Jag har skrivit lite om Portugal förut så jag ska inte tjata mer om det, men det är en helt fantastisk destination. Dock känns det superkul att skriva på bloggen igen! Vi hade en del härliga stranddagar i Algarve och använde ibland tiden för att fantisera, diskutera och planera inför bröllopet. Så fort vi var iväg från vardagen och slappnade av (och bara var tillsammans vi två) så fick vi plötsligt massa nya idéer och fantasin flödade som aldrig förr. Jag tror att det är viktigt att hitta ett lugn och en mysig känsla för att kunna planera så bra som möjligt, men även för att uppskatta planeringen så att den inte enbart blir ett tvång.
Under semestern bollade vi massa olika saker om bröllopet, men det vi tänkte dela med oss av idag är våra tankar kring bröllopsminglet. Alla har vi väl varit på nåt mingel nån gång som varit riktigt jäkla tråkigt.. ? Och visst är man lite nervös att ens egna mingel ska bli just så? Minglet är ju faktiskt den stund på bröllopet som du inte alls kan påverka under tiden eftersom att du troligtvis är upptagen med porträttfotograferingen då. Optimalt är ju såklart om du är så pass avslappnad att du känner att du helt och hållet kan lämna denna planering till toastmaster/toastmadame, men är du lika kontrollberoende som jag så vill du säkert ha ett litet finger med i spelet.
Vi har inte spikat helt vad vi ska göra på vårt mingel än, men vi har diskuterat fram en hel del olika saker och tänkte sen köra lite uteslutningsmetod längre fram. Det är så skönt att det finns möjlighet för både utomhusmingel och inomhusmingel på Stallgården (där vi gifter oss), så vi är inte begränsade av väder, underlag osv - allt går att lösa!
Så nu tänkte vi helt enkelt bara dela med oss av lite olika alternativ som vi funderat på, så kanske det är något alternativ som fastnar och blir intressant för någon annan helt enkelt :)
1. Quiz om brudparet:
Att ha ett litet quiz om brudparet tror jag alltid är uppskattat och "lagom" trevligt. Det är en liten aktivitet som kan vara skönt att ha för gästerna om de känner att de är lite trötta på att mingla runt och göra något annat. Man kan ju såklart göra olika versioner så som en tipsrunda om man behöver slå ihjäl lite mer tid på minglet och vädret tillåter och man kan såklart ha ett annat typ av quiz som tex är bundet till bröllopets tema.
2. Gästbok:
De flesta har gästbok på sina bröllop, men något man ofta hör är att det är många som glömt att skriva i boken. Vi tänkte att vi kommer att lägga fram gästboken redan på minglet ifall någon känner för att ställa sig att skriva då i lugn om ro. Givetvis kommer gästboken finnas kvar hela kvällen, men på så vis hoppas vi kunna optimera antalet skrivande gäster :).
3. Dejtingtips/bucketlist:
Ännu en sak som vi kommer att ställa fram till minglet som får stanna kvar under kvällen. Antingen pysslar man själv ihop ett litet kit eller så beställer man på nätet (googla bara dejtingtips bröllop). Då får gästerna skriva tips på en rolig dejt/aktivitet som ni sedan kan välja att göra hur ni vill med. Antingen använder ni det som inspiration eller så bestämmer ni er för att genomföra varenda dejtingtips/aktivitet i framtiden :).
4. Bilder på brudparet:
Ni som kikar på vår instagram har kanske sett att vi framkallat en hel del bilder på oss inför bröllopet. Dessa kommer vi att hänga upp på nåt snyggt vis under minglet. Det finns massa olika förslag på detta om man kikar på pinterest och det är något som man kommer billigt undan med men som vi tycker är väldigt trevligt. På så vis kan gästerna få följa vår historia via bilder :).
5. Photobooth:
Vi kommer att ha någon typ av photobooth på festen och inte riktigt på minglet. Detta eftersom att vi tror att folk är aningen mer sugna på tokiga bilder fram mot småtimmarna, men vi har varit på bröllop där man valt att ha det under minglet. Däremot tänkte vi har lite "photobooth-prylar" framme så att folk kan använda dessa i det fall att de är sugna på att ta lite roliga bilder :).
6. "Hitta bordskamraten"
Det finns olika lekar man kan ha för att hitta sin bordskamrat, men jag och Malik har nog landat i att inte ha någon sådan typ av lek. Jag hade dock tyckt att det var sjukt kul, men vi landade nog i att våra gäster inte kommer att hålla med mig, haha. Jag tycker att de är sjukt ball att köra typ "hitta djurparet". Då tänker jag att alla får en lapp med sitt namn på. På lappen står ett djur och varje djur finns två gånger (på din lapp, och på den personen som du ska sitta bredvid). Din uppgift är då att göra det läte som djuret gör ända tills du hittar din pare. Jag tyckte att det hade varit en enastående rolig scen att se, men Malik höll inte riktigt med så jag fick ge mig, haha :)
Man kan också helt enkelt bara få en ledtråd på sin lapp med exempelvis texten "du ska sitta bredvid brudens yngsta kusin" också är det sedan upp till dig att leta upp hen. När man hittat rätt person kan det tex vara så att man ska göra ett quiz tillsammans eller så har man ingen vidare uppgift.
7. Lekar
Det finns en hel del mingellekar att ha för att lätta på stämningen och få folk att prata. Vi har nog landat i att vi inte vill ha för mycket lekar för att undvika att gästerna känner sig för obekväma (även om jag tycker att det ska vara liite skojigt). Jag var på ett bröllop en gång där man hade lite olika gamla teambuilding-lekar så som att gästerna skulle placera sig i längdordning, bokstavsordning osv. På det sättet får man folk att kommunicera och samarbeta vare sig de vill det eller ej, haha :)
Man kan också ha ett litet bingo eller quiz som går ut på att folk ska integrera. Exempel på fråga kan tex vara "hitta brudens mor", "hitta en person som brudgummen gått boxningsmatch mot" osv osv..
Vi har valt att inte ha någon sådan lek då vi själva känner att vi mer uppskattar lite mer traditionellt mingel med lite småaktiviteter så att folk får komma igång i sin egen takt. Däremot har vi en liten klick på vår gästlista som alltid är i toppform, och för dessa kommer vi att ha...
8. Karaoke:
För de flesta känns det troligtvis för tidigt att ha en karaoke-hörna redan vid minglet, men vi råkar ha en skara fantastiska vänner som garanterat håller maskinen varm under minglet. Detta skapar dessutom nice (?) musik till resten av gästerna, haha. Först tänkte vi ha en karaokemaskin uppe under festen, men för att undvika att för många gäster fastnar vid maskinen under festen så kommer den enbart finnas vid minglet.
9. Musik:
Glöm inte att ha musikanläggning utomhus (om ni har minglet utomhus) så att ni kan ha lite skön mingelmusik i bakgrunden. Detta gör direkt att stämningen känns lite mer avslappnad och om man inte känner för att mingla så kan man alltid bara gunga med till musiken istället en stund :).
10. Mingelmat & dryck
Glöm såklart inte tilltugg och dryck (det glömmer troligtvis ingen). Men det kan vara kul med lite tema på tilltugget. Vi är lite inne på att ha temat "places we've been" och ha tilltugg från våra favoritländer. Till dryck har vi pratat om bubbel, sangria eller bellini :).
11. Dansstopp
Om du har ett gäng riktiga party-gäster och inte är för stort sällskap så skulle jag inte tveka en sekund på att ha dansstopp på minglet. Malik fick prata lite vett i mig, annars hade jag garanterat slagit till med dansstopp på vårt mingel, haha. Det är den traditionella leken man hade i lågstadiet där alla måste dansa under tiden att musiken spelas men måste stå helt still så fort musiken tystnar. Det kan vara alldeles för mycket party för många bröllopsmingel, men känner man att ens crowd är riktigt spontana och öppna för partaj så varför inte! Man får garanterat igång stämningen. Men såklart vill man undvika att folk känner sig obekväma och man vill ju inte ha dans om man t.ex. har mingel på singel eller gräsmatta.
12. Dansträning
Något som jag först var sugen på att ha (innan vi satte vårt tema) var en inhyrd dansinstruktör. Jag dansar salsa varje vecka och Malik är grym på att dansa, så min tanke var att hyra in en salsainstruktör i 30 min på minglet för att gå igenom grundstegen för våra gäster så att ingen skulle ha någon anledning att stå still när latinodansen kommer igång på kvällen. Jag tycker fortfarande att det hade varit en sjukt rolig idé, men eftersom att vi har ett helt annat tema än salsa så blir det nog lite rörigt..
Såklart finns det hur mycket som helst att hitta på under minglet, men detta var de saker som vi diskuterat under vår semester. Hoppas att någon kan använda något :). Och har ni nåt annat tips åt oss så tar vi jättegärna emot! Skriv då gärna till oss på vår instagram: izbellamalikwedding2020